Élelmiszer
Véget vethet az élelmiszer-pazarlásnak az inflációs sokk
2024. September 02.
Sokkal jobban odafigyelnek a megvásárolt termékek, így a zöldségek és gyümölcsök mennyiségére is a fogyasztók a mindennapos kiadások emelkedési miatt. A vásárlók egyre tudatosabbak és nem csak az árra, hanem a megvásárolt mennyiségre is ügyelnek.

Az eddiginél is erőteljesebb az a trend, hogy az akciók tudnak lényeges elmozdulást hozni a fogyasztásban. A magyar zöldségtermelők számára ezért kiemelten fontos, hogy minél több boltláncban elérhetőek legyenek a magyar termékek, és olyan áron, ami a termelők számára is jövedelmező. Ehhez az is fontos, hogy minél jobb hozammal és minél jobb minőségben, egyre hatékonyabban tudjanak termelni  – derül ki az 500 szentesi termelőt tömörítő DélKerTÉSZ összefoglalójából.

A tavalyi szezon az Ukrajnában zajló háború, az inputtermékek ára és az energiaköltségek emelkedése miatt rendkívüli kihívásokat jelentett az 500 szentesi zöldségtermelőt tömörítő DélKerTÉSZ-nek azonban ezeket sikerült kezelni és növekedési pályán maradni – derült ki a szövetkezet összefoglalójából.

„A szövetkezet főként paradicsomot és paprikát termesztő tagjai 2023-ban 63 ezer tonna zöldséget értékesítettek, ami 25 százalékos, 10 ezer tonnás növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest. Az úgynevezett frisspiaci termékeknél – a paprikánál és paradicsomnál – 28,5 ezer tonnát értékesítettek. A frisspiaci termékek 50 százaléka egyébként paprikaféle, 46 százaléka paradicsom, a többi pedig többek között uborka vagy káposztaféle volt tavaly. A zöldség és gyümölcs értékesítéséből származó árbevétel majdnem 22 milliárd forintra rúgott 2023-ban, ez éves szinten 4 milliárd forintos növekedést jelent” – mondta Nagypéter Sándor, a DélKerTÉSZ elnöke.

Vége a pazarlás időszakának
Nagypéter Sándor a 2024-es kilátásokról elmondta, hogy a jelenlegi gazdasági helyzet miatt egész Európában jellemző, hogy még tudatosabbá váltak a fogyasztók és elkezdtek spórolni, azaz meggondolják, hogy mit vesznek meg és nem pazarolnak, nem vásárolnak felesleget. A szakember szerint ez már a magyarokra is jellemző, kevesebbet vásárolnak az emberek, de kevesebbet is pazarolnak, ha élelmiszerekről van szó. A vásárlók továbbra is árérzékenyek, így az eddiginél is erőteljesebb az a trend, hogy az akciók tudnak lényeges elmozdulást hozni a fogyasztásban.

Nagypéter Sándor szerint ezért most kiemelten fontos, hogy a magyar termékek, így a szentesi zöldségek minél több áruházláncnál elérhetőek legyenek, és a lehető legjobb áron tudják a tagok termékeit pozícionálni. Annak érdekében, hogy minél több fogyasztót elérjenek a DélKerTÉSZ célja, hogy saját fizikai és online bolttal is megjelenjen. A webshop júniusban indul el, és idén egy szentesi mintabolt is megnyílik, ugyanis egyre nagyobb az igény arra, hogy közvetlenül a fogyasztóknak is értékesítsenek.

Tavaly a DélKerTÉSZ-nél egyébként a volumencsökkenés ellenére az elsősorban belföldi áruházi értékesítés növekedett. Öt országos hálózattal rendelkező boltláncnak 11,5 milliárd forintértékben adott el zöldségeket a DélKerTÉSZ, ami 1,5 milliárd forintos növekedést jelent. A külföldi értékesítés szintén nőtt, mégpedig 10 százalékkal 3,5 milliárd forintra, az exportpiacok közül elsősorban a cseh, szlovák, német, román, bolgár vevők biztosították a legnagyobb megrendeléseket.

Nem lehet hibázni
A fogyasztók árérzékenysége miatt a magyar zöldségek versenyképessége hosszú távon csökkenhet, ezért fontos, hogy egyre professzinálisabbá váljon a termelés.

„Ezzel pedig a termelőknek is tisztában kell lenniük, nincs ugyanis hibázási lehetőség. Minél jobb hozammal és minél jobb minőségben kell termelni, hatékonynak kell lennünk és növelni a versenyképességünket. Ennek érdekében a DélKerTÉSZ már számos lépést tett, ilyen volt a tavaly átadott 3 milliárd értékű új logisztikai csarnokunk is. Ezt követően 2023 végével további 1,5 milliárd forint beruházási csomag valósult meg, amelynek fókuszában az automatizálás és a környezeti fenntarthatóságot szolgáló zöld megoldások és az energia diverzifikálása állt. Idén pedig 1,4 milliárd forint értékben tervezünk beruházásokat, amely a logisztikai és kereskedelmi központunk energiafüggetlenségének elérését, valamint közvetlenül a termelők hatékony és korszerű termesztéstechnológiai megoldásait fogja szolgálni” – mondta Nagypéter Sándor.

A DélKerTÉSZ több mint 10 ezer négyzetméteres komplex logisztikai csarnoka közel 3 milliárd forintból épült fel. A beruházás segítségével jelentősen felgyorsultak és hatékonyabbá váltak a logisztikai folyamatok, így nagyobb mennyiségben kaphatnak magyar paprikát és paradicsomot a boltok. A csarnokban többek között csomagolóüzem és hűtőház van, a raktározást pedig a jövőben robotizáció is segíti. A nyugat-európai színvonalú üzemben könnyebben tudják kiszolgálni a megrendelőket, és jelentősen növelni lehet a napi csomagolt termékek arányát.

Fel kell készülni a szélsőséges időjárásra is
A fejlesztések pedig nem csak a logisztikához elengedhetetlenek. Szentes fontos hajtató körzet, ennek az innovatív termesztési formának köszönhetően szabályozott környezetben, precíz, szinte izolált környezeti viszonyok mellett – többek között termálvízzel fűtött zöldségházakban - tudnak a zöldségek fejlődni. Az időjárás hatásai alól azonban így sem tudják teljesen függetleníteni magukat a termelők.

Nagypéter Sándor szerint a klímaváltozásra így is fel kell készülni, hiszen a szélsőséges időjárási viszonyok egyre gyakoribbak lesznek, ezeknek a hatásait pedig technológiai fejlesztésekkel lehet tompítani. A forróságban például a zöldségházakban szükség van megfelelő szellőztetésre, árnyékolásra, automata öntözőberendezésekre, extrém forróságban pedig akár lassan már Magyarországon is felmerülhet az igény a hűtésre. A zárt térben való termelésnek abban is kiemelt szerepe van, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű hazai zöldség és gyümölcs álljon a fogyasztók rendelkezésére

Kiemelkedően fontossá válik a minél ellenállóbb paprika és paradicsom fajták használata
A növényi vírusok ellen folyamatos fejlesztés szükséges a még rezisztensebb és ellenálló új fajták használata érdekében, az utóbbi időkben egyre nagyobb terméskiesést okoznak a termelők számára a drasztikus vírusok megjelenése. A megfelelő ellenállóságú fajták kifejlesztése és köztermesztésben való mihamarabbi megjelenése fontos feladata lett a fajtanemesítő vetőmag cégeknek. A DélKerTÉSZ folyamatosan végez fajtakísérleteket és technológiai kísérleteket a termelő tagjainál az új fajták minél szélesebb körben való termesztése érdekében.


Heizer 04.16.AgriDron 04.16.Hód Fürdő 04.16.Németh Csomagolás 03.31.Tolcsva Bor 04.16.Traktorbolt 04.16.Faber és Társa 04.16.BioFer 03.31.Silk Group 04.16.Hotel HunorFermy 2000 04.16.Csepel 04.16.Szuro Trade 04.15.Gemenc Bau 04.16.Meta Vasipari 04.16.Pásztor és Társai 04.16.Best Gáz 04.16.
PRINT LAPOK