Élelmiszer
Több a hazai a boltokban
2022. April 23.
Nőtt a magyar termékek aránya tavaly a legfontosabb, legkeresettebb élelmiszerek kínálatában: a Nébih vizsgálata szerint 2020-ban 70,5 százalék, 2021-ben 71,3 százalék volt az üzletekben a belföldi beszállítók termékeinek aránya.

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) osztályvezetője, Kasza Gyula a Magyar Húsiparosok Szövetségének minapi sajtórendezvényén azt is közölte, hogy a magyar tulajdonú üzletláncok teljesítettek a legjobban, hiszen a Coop kínálatában 82,2 százalékos, az CBA boltjaiban 78,7 százalékos részesedést mért a magyar termékekre a hivatal. A magyar áru aránya jellemzően az alacsonyabb hozzáadott értéket tartalmazó termékcsoportokban magasabb.

A rendezvényen a tíz legnagyobb üzletláncra kiterjedő, 2021 szeptembere és novembere közötti vizsgálat eredményeiről is szóltak. A Nébih 60 kiskereskedelmi egységben vizsgálta a legalapvetőbb élelmiszereket, többek között a csirke- és sertéshúst, húskészítményeket, tejet és tejtermékeket, tojást, mézet, zöldségeket, gyümölcsöket, konzerveket, befőtteket. Az ellenőrzött termékeket a hivatal szakemberei úgy válogatták össze, hogy a lehető legjobban reprezentálják a magyar élelmiszeripar kibocsátását. A bolti kínálat gyakori hibái között említették a pontatlan jelöléseket, amelyek ugyan az élelmiszerbiztonságot nem veszélyeztetik, mégis hiányosságok, így például a származási országot sokszor nem tüntetik fel. A hivatal az idén is tervez hasonló vizsgálatot.

Turcsán Tünde, a GfK Hungária Kft. üzletág-igazgatója szerint az élelmiszerfogyasztással együtt a vásárlások is átalakultak az elmúlt években. A legnagyobb változást a járvány idézte elő, a vevők ennek hatására ritkábban mentek üzletekbe, de többet költöttek, egyszerre nagyobb mennyiséget vásároltak.

Az összforgalom az elmúlt hónapokban is nőtt, de feldolgozott húsból tavaly már kevesebb fogyott, mint 2020-ban. A csökkenés legfőbb oka az áremelkedés lehet, hiszen például a húsvétkor különösen népszerű sonkák és füstölt húsok 2019 óta több mint 21 százalékkal drágultak, de a termékkategória átlaga is majdnem eléri a 14 százalékot. A GfK összesítése szerint 2021 húsvétjára 3,2 millió háztartás 17,1 milliárd forint értékben összesen 7.992 tonna sonkát, füstölt húst vásárolt, ami háztartásonként 2,5 kilogrammot, illetve 5.400 forintot jelent. A magyar vásárlók a többi húsáruhoz viszonyítva aránylag ritkán vásárolnak ilyen termékeket.

A Magyar Húsiparosok Szövetségének társadalmi elnöke a sertéshús további jelentős drágulására számít. Éder Tamás szerint nehéz lesz a következő hónapokban elfogadtatni az üzletláncokkal és a vevőkkel az áremelkedést, de mást nem lehet tenni, mert tönkremennének a húsfeldolgozók. A takarmánygabona, az energia, a logisztika, a csomagolás, a munkaerő tavaly is sokat drágult, az év első hónapjaiban pedig ismét nagyot ugrottak a költségek. Azt sem tartja kizártnak, hogy a drágulás miatt visszaesik a forgalom, illetve sokan az olcsóbb termékeket keresik majd, ezért egyre gyakrabban jelenhetnek meg a kínálatban a helyettesítő termékutánzatok, a külföldről behozott olcsó tömegáruk. Ha visszaesik a jövedelmezőség, a termelők a korszerűsítéseken spórolhatnak, de ezzel gyengülhet a versenyképességük, ezért különösen nagy szükség lesz fejlesztési támogatásokra. Éder Tamás megemlítette, hogy a jobb minőségű húsvéti termékek a hosszabb érlelés miatt még olyan sertésből készülhetnek, amelyet az év eleji drágulás előtt dolgoztak fel, így az ünnepi kínálatból még lehetett viszonylag jó áron válogatni. Szerinte bizonytalan eredetű terméket sosem szabad venni, a minőséget pedig azért is érdemes figyelembe venni, mert az olcsóbb és a drágább sonka gyakorlatilag két különböző termék, nem pusztán az árukban különböznek.

Cad-ServerDinaxNumizmatikBánfi Kft.Dr. Barancsi ÁgnesNyírfa ÁrnyékBozsity Bt.Szilvási Építők Kft.HirezEtiveraSwisspart/DroneoneCPDCOvermatic Kft.Wirax Kft.LabornumContiregTermo Kft.IsterraNektárplastEgerkas Kft.Gordius InoxMimiko Kft.Varga AkkuHotel Hunor
PRINT LAPOK