Ezt mondta agrárminiszterünk a 43. országos borverseny megnyitóján. Nagy István a borászokat a magyar agrárium „elöljáróinak” nevezte, tevékenységük ugyanis évekkel előre jelzi az európai mezőgazdaságra váró kihívásokat, és mutatja a megoldási lehetőségeket. Sikerük alapja a példamutató együttműködés, valamint az alkalmazkodóképesség, amely a legnehezebb éveken is átsegítette őket. Hatékony megoldásokra továbbra is szükségük lesz, hiszen világszinten egyre nyilvánvalóbb folyamat a borfogyasztás csökkenése, amelyre a csökkentett alkoholtartalmú vagy alkoholmentes termékek készítése lehet a válasz. Egyre határozottabb fogyasztói szempont az ár és a minőség mellett az egészségtudatosság, a fenntarthatóság, az alacsony környezetterhelés is - tette hozzá.
A 2027-ig tartó finanszírozási ciklusban a borászatok több mint 40 milliárd forint állami és uniós támogatásért jelentkezhetnek. Új kiírásként jelenik meg idén az innovációs beruházásokat segítő felhívás, amely új borászati vagy boralapú termékek megjelenéséhez járulhat hozzá. A magyar bor bel- és külföldi népszerűsítésére több mint kétmilliárd forint jut a következő években.
Kormányzati támogatással idén újra megjelenik a Borászati Füzetek, hogy a legfrissebb hírekről a döntéshozók és a termelők azonnal értesülhessenek.
Fontos újítás az áprilisban élesített, Európában egyedülálló winelabel.hu-t, amely az Agrárminisztérium (AM), a HNT és a Nemzeti Élelmiszerlánc-Biztonsági Hivatal (Nébih) együttműködésében elkészült borászati termékekhez kapcsolódó digitális tápértékjelölési rendszert mutatja be. A hegyközségi tagok ingyenes használatra jogosultak.
A nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos szerint a piaci siker ugyanolyan fontos a borászok számára, mint a hagyományok folytatása. Ennek érdekében az ágazatot érintő minden adatra és kutatási eredményre napi szinten kell figyelni, akárcsak a kapcsolatépítés lehetőségeire. Rókusfalvy Pál úgy véli, hogy Magyarország a nemzetközi borpiacon a térség központjaként, a borkultúra egyik érdekes és izgalmas területeként jelenítheti meg magát. Szükség lesz tehát új kapcsolatokra a külföldi forgalmazókkal és fogyasztókkal, de legalább ilyen fontos a belföldi együttműködések ösztönzése, hiszen a termelők versenyképessége múlhat azon, hogy tudnak-e közösen dolgozni a magyar bor sikeréért.
Hollósi Dávid , az MBH Bank agrár- és élelmiszeripari üzletág vezetője úgy látja, hogy a bor különleges helyet foglal el az agrártermékek között, hiszen egyszerre része a mezőgazdaságnak, az idegenforgalomnak és a szórakozásnak. Az MBH Bank 20 milliárd forinttal részesedik a borászat csaknem 37 milliárd forintos hitelállományából, és arra törekszik, hogy a feltörekvő gazdálkodók is egyre nagyobb mértékben vehessenek igénybe hiteleket, kedvezményes finanszírozási lehetőségeket, pályázati forrásokat.
A szervezők képviseletében Frittmann János, a HNT elnöke közölte, hogy az idei versenyen mind a 22 borvidék bemutatkozik, 230 termelő összesen 897 bormintát küldött a versenyre.
A HNT évente 2,5-3 millió liter bor elkészítésében és piacra juttatásában segít, a mostani kereslet alapján az látszik, hogy a „könnyű, gyümölcsös, jó ivású” borok kereslete biztos, ezen a területen találhatnak új lehetőségeket a magyar borászok.