A kezdeményezés során hagyományosan a karácsonyhoz, a téli ünnepi időszakhoz kapcsolódó célterületeket és termékeket vizsgálnak a szakemberek.
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) az ellenőrzés első szakaszát követően már el is végezte az eddigi eredmények összesítését. A vármegyei és a járási kormányhivatalok munkatársai a Nébih szakértőivel és irányításával végezték a több mint három hétig tartó, összehangolt országos akciót. A komplex vizsgálat-sorozat során, az ünnepi időszaknak megfelelően, kiemelt figyelmet kapott az élelmiszer-előállítás és -forgalmazás mellett a vendéglátás is. A szakmai ellenőrzés az év ezen szakaszában közkedvelt termékek körére is kiterjedt.
Az élelmiszer-előállítás esetében elsősorban a hús és húskészítmények előállítása kapcsán végeztek létesítmény- és élelmiszer-ellenőrzést a szakértők. Az üzletekben, piacokon, ideiglenes árusítóhelyeken, adventi és karácsonyi vásárokon zajló forgalmazás ellenőrzésének középpontjában a friss húsok, valamint a karácsony idején nagy népszerűségnek örvendő élőhal árusítása került. Az édesipari termékek értékesítése esetében azok lejárati idejét és nyomonkövethetőségét szemlézték az ellenőrök.
A vendéglátás kiemelt ellenőrzése elsősorban az adventi, karácsonyi rendezvényeken zajlott. A főbb szempontok között a megfelelő higiénia biztosítása, a személyi és technikai feltételek megfelelősége, valamint az eladásra kínált élelmiszerek lejárati ideje, jelölése és nyomonkövethetősége szerepelt.
A téli ünnepi vásárok és rendezvények kínálatának elmaradhatatlan része a forralt bor, amelynél a receptúrát tartalmazó gyártmánylap, valamint az alapanyagok eredetének vizsgálata került a fókuszba. A téli akcióban a szezonális zöldségek és gyümölcsök származásának, nyomonkövethetőségének ellenőrzése is helyet kapott, sőt, az élelmiszerek mellett a Nébih szakemberei a téli vadmadáreledeleket is vizsgálták.
Az ellenőrzés-sorozat december első szakaszában országosan összesen 779 ellenőrzésre került sor. Ebből 135 vizsgálat élelmiszer-előállító helyen, 542 az élelmiszer-forgalmazásban és 77 kitelepült vendéglátóhelyen, valamint 25 kitelepült jövedéki engedélyes árusítónál történt.
Az ellenőrök leggyakrabban (35 esetben) higiéniai hiányosságokat tapasztaltak, a dolgozók egészségügyi alkalmasságával kapcsolatban 26 esetben tártak fel hiányosságot. Az ellenőrzések során összesen 149 különböző élelmiszertételt kellett kivonni a forgalomból, kevesebb mint egy tonna mennyiségben, aminek a legfőbb oka a jelölési hiba volt, leginkább a külföldi édességek esetében.
A hiányosságok miatt egy üzletben kellett a tevékenységet korlátozni, emellett az ellenőrök három alkalommal figyelmeztetést, 59 esetben bírság kiszabását alkalmazták szankcióként. Utóbbiak összege négymillió forint, de több eljárás még folyamatban van.
Az első héten összesen 43 élőhalat árusító hely állatvédelmi célú ellenőrzése zárult le. Az állattartási körülmények, valamint az állategészségügyi dokumentációk vizsgálata során súlyos jogszabálysértést nem tapasztaltak a szakemberek: a tároló medencék nem voltak túlzsúfoltak, és azokban a vízminőség, a levegőztetés is megfelelt az előírt követelményeknek. Sérült halat nem találtak a vizsgálatot végzők, és a halak értékesítés előtti kötelező kábítása is megtörtént.
A vendéglátás területén folytatott eddigi ellenőrzések tapasztalata, hogy a rendezvényekre, adventi, karácsonyi vásárokra kitelepült vendéglátók megfelelően felkészültek. A vállalkozók biztosították az élelmiszer-higiéniai és -biztonsági szempontok betartásához szükséges feltételeket, és bejelentési kötelezettségüknek is eleget tettek. Jellemzően a forgalmazott termékek és alapanyagok eredetét is tudták számlával, szállítólevéllel igazolni. Probléma néhány esetben a dolgozók egészségügyi kiskönyvével, valamint az allergén összetevőkkel kapcsolatos tájékoztatás terén akadt.
Kirívó esetekként említhető, hogy egy vendéglátóhelyen lejárt minőségmegőrzési idejű fűszereket is használtak az ételkészítéshez, egy másiknál pedig a mosogatás és a kézfertőtlenítés feltételei hiányoztak. A feltárt hiányosságok nagyobb részét már az ellenőrzés idején megszüntették a vállalkozók, majd a több időt igénylő javításokat, pótlásokat is elvégezték.
A karácsonyi vásárokra kitelepült jövedéki engedélyes árusítók, forralt bort forgalmazók körében: a 25 kitelepült egységből négy helyen hiányzott a gyártmánylap és öt alkalommal nem tudták bemutatni az alapanyag származását igazoló dokumentumot.
Ami a vadmadáreledeleket illeti, az első körben ellenőrzött 38 terméknél több esetben kisebb jelölési hibákat, hiányosságokat tártak fel az ellenőrök. A Nébih laboratóriumában biztonsági, valamint a minőségi paraméterek alapján egyaránt vizsgálták a termékeket. A már lezárt mérések során nem találtak problémát.