Gyuricza Csaba, a MATE rektora a rendezvényen kifejtette, hogy az egyetem négy évvel ezelőtti átalakításakor korszerű struktúra váltotta föl a korábbi szétaprózott rendszert, a változtatások igazodtak az agrártudományok jelentős mértékű átalakulásához, piaci és társadalmi szempontoknak megfelelni képes intézmények jöttek létre, az oktatás kerete és tartalma egyaránt megújult. Ennek eredményeképp a szőlő- és borágazat is korszerű fejlesztői háttérre támaszkodhat.
A szakértői bázis tudás- és tapasztalatadással támogatja a termelőkkel, és a termékinnovációk terén is fontos segítő lehet – hangsúlyozta a rektor, aki a piacképes borászati innovációk közül kiemelte a narancsbort, a vegán bort, a csökkentett alkoholtartalmú vagy alkoholmentesített borokat. Véleménye szerint a szellemi hátország korszerűsítésének is köszönhető, hogy Magyarországon a MATE az egyetlen kutatóhely, amely a borászati áruk piacára új termékeket tudott bevezetni.
A magyar borászat jövőjét évtizedekre meghatározhatják a mostani fejlesztések, a termelőknek igazodniuk kell a piacot hosszú távon formáló változásokhoz – ez a kijelentés az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkárától hangzott el, aki szerint a magyar borászat hagyományai nem merülhetnek feledésbe, de reagálni kell a körülmények változására. A termelőket komoly kihívás elé állítja kereslet csökkenése, Európában ugyanis az utóbbi tíz évben csaknem negyedével esett vissza a borfogyasztás. A magyar szőlészek és borászok hatalmas tudást halmoztak föl, de a termékfejlesztéseik hosszú távon csak akkor lehetnek eredményesek, ha figyelembe veszik a jövő vásárlóinak igényeit – hívta fel a figyelmet Feldman Zsolt.
Szerinte a vevői döntéseket az árfekvésen és a minőségen túl számos szempont befolyásolhatja a csomagolástól kezdve az alkoholszintig. Aki ültetvényt telepít, üzleti stratégiát készít, annak figyelembe kell vennie, hogy a mai fiataloknak, vagyis a következő évtizedek fogyasztóinak a bor a szórakozás, az élményszerzés része. Az ezredforduló tájékán születettek felgyorsult világban nőttek föl, kedvelik a könnyű borokat és szívesen választják azt a terméket, amelyik érdekes, színes, könnyen nyitható csomagolásban kerül eléjük. Nem szabad tehát azt csinálni, amit húsz éve, helyette azt kell látni, hogy mi lesz húsz év múlva, és ennek megfelelően kell az innovációkat irányozni, a termékkínálatot megtervezni – fogalmazott.
Bejelentette: a tavasszal megjelenő innovációs beruházási támogatás a fogyasztói igények változásához igazodva olyan fejlesztéseket segít, amelyek innovatív borászati termékeket vagy újfajta csomagolóanyagokat állítanak elő.