Aktuális cikkek

Mire érdemes figyelni használt traktor vásárlásakor

A pályázati lehetőség korlátozott mennyisége, a rendelkezésre álló tőke nagyban befolyásolja, hogy milyen traktort tudunk szolgálatunkba állítani. Sokszor nincs lehetőség új gép beszerzésére, ilyenkor szívesen fordulunk a használt traktorok piaca felé. Ezen a piacon – a személygépkocsikhoz hasonlóan – igazán jó vételekre lehet szert tenni, ám ha óvatlanok vagyunk, előfordulhat hogy az elsőre tetszetős traktorról kiderül, jobbnak mutatja magát, mint amilyen és hamar jelentkeznek jelentős felújítási költségek. Alább 5 pontban szedtük össze a legfontosabb tényezőket, melyeket mindenképp meg kell vizsgálni, mielőtt az adott használt traktort megvesszük:

  • A karosszéria állapota:
    Valószínűleg a legtöbbet mesélő tényező. Sokat elárulhat az előző tulajdonos gondosságáról. A festés- és fényezés hibák, az esetleges rozsdafoltok árulkodóak lehetnek a tárolási módról, mivel például a szétfagyott, vagy épp napsütéstől repedezett fényezés árulkodó jelei a fedetlen tárolásnak. Ezen felül az ütközések, borulások okozta „sebeket” sem lehet nyom nélkül eltűntetni, melyek szintén intő jelek. A karosszéria vizsgálata során, mindenképp ellenőrizni kell, hogy meg vannak-e még az eredeti számozott üvegek.
  • A gumik állapota:
    E tényezőt az üzemóra állásának függvényében érdemes vizsgálni. A hátsó kerek esetében 6.000, míg az elsők esetében 3-5.000 óránként indokolt az abroncsok cseréje. Amennyiben az üzemóra például csak 4.000 órát jelez, de a hátsó kerek már cserélve vannak, az mindenképp gyanús és érdemes kifaggatni az eladót az abroncs csere okáról.
  • A fülke állapota:
    Ha a fülkék mesélni tudnának… Igazából tudnak is, csak figyelmesen kell hallgatni (és nézni). A kormánykerék, a váltógomb és még a szőnyeg is „beszél” hozzánk. A gumikhoz hasonlóan, itt is az üzemóra függvényében kell vizsgálni az esetleges kopásokat, sérüléseket, hisz például egy „pár száz órás” használat nem indokolja a kormánykerék túlzott dörzsölődöttségét. Természetesen az ott maradó kosz foltok is árulkodóak lehetnek, ám döntőtöbbségében az eladásra kívánt gépeket alaposan kitisztítják, így ez ritkán „árulkodik”.
  • A vonórészek kopottsága:
    Fontos tudni, hogy mire és hol használták az eladó traktort, hisz teljesen más terhelést jelent a szántás vagy épp a kaszálás, ahogy a domborzati viszonyok (sík terep, vagy épp dombos vidék) is másképp koptatják a gépet. A vonórész, vonóháromszög vagy épp az automata vonófej kopottságának módja és mértéke, mind erre utal.
  • A motor állapota:
    Egy jó traktor lelke a motor. Vásárlás előtt, mindenképp üljünk be és indítsuk be. Sokat elárul a gépről, hogy könnyen vagy épp nehezen indul-e, hogy az alapjárat mennyire egyenletes, és milyen jellegű és mennyiségű füstöt bocsát ki. Ha pedig már beindult a vizsgált gép, mindenképp érdemes elvinni egy próbakörre, hisz a motoron túl a próbaút során, sok minden kiderül a fékekről, a futóműről és a differenciálmű(vek)ről.

Végezetül ezen öt tényező vizsgálata utáni eredményeket, mindenképp összegezni kell és összevetni, az árral, a rendelkezésre álló tőkével és a megtérülési rátával. Amennyiben pedig pozitív eredményt kapunk, bátran bele lehet vágni a vásárlásba.

Hozzászólás a cikkhez