Aktuális cikkek

Az e-kereskedelemben rejlő lehetőségek a magyar gazdák számára

Kétség sem férhet hozzá ahhoz, hogy az internet hódítása a kereskedelemben korábban soha nem tapasztalt lehetőségeket nyitott meg. Ma már alapvető, hogy csupán pár kattintásra van tőlünk a végtelennek tűnő termékválaszték, és még csak ki sem kell mozdulnunk az otthonunkból. Az élelmiszeripar, az elektronikus termékek és az internetes szállásfoglalás után mindössze csak idő kérdése volt, hogy mikor nyílik meg az online vásárlás kapuja a mezőgazdasági termelők és azon fogyasztók előtt, akik számára nem mindegy, hogy mit, illetve honnan esznek.

Pontosan ezen gondolatmenet alapján robbant be a hazai piacra a magyar fejlesztésű Zöldséges.com, amely elsőként köti össze a termelőt közvetlenül a fogyasztóval. A multinacionális nagyvállalatok az elmúlt években meglehetősen beszűkítették a magyar mezőgazdasági termelők piaci lehetőségeit. Komoly problémát jelentettek a felvásárlás majd viszonteladás közötti magas árrések, valamint az egyre nagyobb számban megjelenő import termékek a boltok polcain.

Ezzel szemben a modern korszellem adta egészségtudatos világunkban a fogyasztói oldalról is egyre nő az igény a minőségi hazai árura. Azonban a rohanó életmód és az erőteljes urbanizációból adódóan mégsem jut mindenkinek ideje kimenni hétvégén a piacra és alaposan végig böngészni a zöldségek, illetve gyümölcsök kínálatát. Mi marad tehát egy hosszú munkanap után, amikor azért mégis csak jól esne vacsorára egy kis paprikáskrumpli?  Hát a boltok polcairól leemelt, majd a bevásárlókocsiba bedobott paprika. Legalábbis eddig. Itt jön a képbe a Zöldséges.com, amely a termelők korlátozott versenylehetőségeit és a fogyasztókat érintő termékválasztékbéli szűkösséget oldja fel egy közös keresztmetszetben, az e-kereskedelem adta lehetőségeket biztosítva.

Ilyen formában mind a termelőknek, mind pedig a fogyasztóknak számtalan lehetőség nyílik meg, kezdve például a kényelemmel. Ha jobban belegondolunk, tulajdonképpen a kényelemre való igény vitte előre az emberiséget. Gyertyával is lehetett ugyan fényt csinálni, de azért az elektromos áram mégis csak jobb valamivel. A lovasszekér is elvitt A-pontból B-be, de autózni azért egyszerűbb. Egy hosszú munkanap után is lehet a kasszánál sorban állni a salátáért, de a kanapén ülve egyenesen házhoz rendelni a Zöldséges.com-ról kétségkívül kényelmesebb megoldás. Ráadásul nem csak a fogyasztónak, hanem a termelőnek is. Az interneten meghirdetve a termékkínálatot, majd teljesítve a beérkező rendeléseket egy csomó idő, energia és üzemanyag megspórolásra kerül, illetve adott esetben standot sem kell bérelni, amely komoly költségcsökkentő tényező lehet a termelők számára.

Ha a kényelem nem lett volna elég, akkor vegyünk figyelembe egy a kereskedelem során elhanyagolhatatlan tényezőt, amely az égésznek az alapját adja: az árversenyt. Az e-kereskedelem szépsége, hogy bármiről is legyen szó, szinte mindig van egy jobb ajánlat. Emellett pedig az interneten keresztül meghirdetett, illetve rendelt termékek rendszerint közvetlenül a termelőtől érkeznek, ezzel kihagyva az ellátási láncon elhelyezkedő köztes értékesítőt. Ez pedig azt eredményezi, hogy termelő a piaci viszonyokat figyelembe véve saját maga szabhatja meg termékeinek árait, amelynek során őt illeti meg az a profit, amely alapesetben a köztes értékesítőhöz kerülne.

A Zöldséges.com biztosította online piactér további szépsége, hogy az év 365 napján nyitva tartat 0–24 óráig, ezzel komoly versenyelőnyt szerezve a hagyományos boltokkal szemben. Így megvan a lehetőség az állandó jelenlétre, a termékkínálat folyamatos frissítésére, előrendelések lefixálására és a kölcsönösen tartós vevői-eladói viszony megszilárdítására. Korunk technológiai fejlettségéből kifolyólag a mai fogyasztók számára kulcskérdés az azonnaliság. Az állandó jelenléttel és elérhetőséggel pedig megszűnnek a fizikai és időbéli korlátok. A pozitív vásárlói élmény pedig szinte egyenes út a visszatérő vevőkhöz. A jelenlegi piaci tendenciák előrejelzései alapján ezen tényezők lesznek azok, amelyek biztosítani fogják a felek tartós elégedettségét. Vevői oldalról a közvetlen termelői kiszolgálást, eladói oldalról pedig a méltó árrést a fizikai munkával teli és időjáráshoz igazított életvitelből adódóan elvégzett kemény napok után.

A mezőgazdasági termelés fokozatos terelődése az online kereskedelem felé egyértelműen valami újnak a kezdete. Az internet berobbanása óta többször is bizonyítást nyert már, hogy a fizikai távolságok egyre inkább elmosódnak az információáramlás tekintetében. A Zöldséges.com pedig amellett, hogy egy online piacteret nyújt, egyúttal gátat is biztosít a vidéki régiók nagyvárosoktól való esetleges leszakadásának kérdésében. Hogy mit jelent ez a gyakorlatban? Azt, hogy azon gazdák, akik eddig regionális szinten tudtak csak termelni és eladni, most a Zöldséges.com-on meghirdetve termékeiket látványosan nagyobb vonzáskörben is képesek lehetnek értékesíteni azokat.

Ahogy a 2000-es évek elején is egyre több kereskedő számára vált világossá, hogy az e-kereskedelem jelenti a jövőt és nőttek ki egész világot behálózó webáruházak, a jelenlegi tendenciák és fogyasztói elvárások alapján ugyanilyen átalakulásnak nézhet elébe a mezőgazdaság is.

Szolgáltatásunk Magyarországon egyedülálló módon biztosít egy olyan online piacteret, amely közvetlen kapcsolatot létesít a hazai termelők és fogyasztók között. Ilyen formában minden regisztrált termelő egy modern hirdetési felületet biztosíthat magának, amelyen keresztül versenyképes árakon értékesítheti megtermelt termékeit. A fogyasztók számára pedig kényelmesen és biztos kézből jut hozzá a friss, magyar mezőgazdasági termékekhez.

Hozzászólás a cikkhez