Dinnyét népszerűsítő kampány – csak korrekteknek | Magyar Mezsgye | magyarmezsgye.hu
Aktuális cikkek

Dinnyét népszerűsítő kampány – csak korrekteknek

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) csak azoknál az áruházláncoknál áll a múlt héten meghirdetetett dinnye fogyasztásösztönző kampány mellé, amelyek most, a szezon elején nem csökkentették vagy csökkentik kilogrammonként 100 forint alá a dinnye fogyasztói árát. Sajnálatos módon a Tesco botrányos dinnyeakciózásához más áruházláncok is csatlakoznak, további súlyos károkat okozva ezzel az amúgy is nehéz helyzetben lévő termelőknek.

A Tesco hétvégi, indokolatlan és a termelők által elfogadhatatlan akciója után újabb áruházláncok jelentették be, hogy ezen a héten irreálisan alacsony áron kínálják a dinnyét; a Penny 89 forintért, az ALDI 95 forintért, a Lidl pedig 99 forintért hirdeti reklámújságaiban a dinnye kilónkénti fogyasztói árát. Teszik ezt azután, hogy a dinnyetermelők és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) is felhívta a figyelmet: az árleverő akciók lenyomják a termelői árakat, kihatással vannak az exportpiacokra, ezáltal ellehetetlenítik a termelőket, és veszélyeztetik a hazai dinnyeágazat jövőjét.

Általánosságban a bruttó fogyasztói ár 25-30 százaléka a dinnye nettó felvásárlási ára. Könnyen belátható, hogy a 100 Ft/kg alatti fogyasztói árnál a termelők súlyos veszteséggel tudják csak értékesíteni a dinnyét, hiszen az önköltség 40 Ft/kg körül alakul.

A NAK részvételével múlt héten indult el a dinnye fogyasztásösztönző kampány, hét áruházlánc (ALDI, Auchan, CBA, Lidl, METRO, SPAR, Tesco) részvételével. A NAK a kialakult helyzet miatt azt a döntést hozta, hogy bojkottálja a kóstoltatási kampányt azokban az áruházláncokban, amelyek a szezon elején 100 Ft/kg-os ár alatt kínálják a dinnyét, mivel az sértő lenne a termelőkre nézve. Emellett a Kamara a beszállítókkal szembeni tisztességtelen forgalmazói magatartás, a diszkriminatív árképzés, és az erőfölényével való visszaélés miatt esetükben is kezdeményezi a hatósági vizsgálatot. Mindez azt jelenti, hogy a METRO-ban a múlt hétvégén már lezajlott kampányt követően csak három áruházláncban, az Auchanban, a CBA-ban és a SPAR-ban áll a dinnye promóciós program mellé a Kamara.

A történtek ellenére a NAK továbbra is nyitott az áruházláncokkal való párbeszédre, és a jövőben is partnerként tekint rájuk, bízva abban, hogy sem a dinnye, sem más mezőgazdasági és élelmiszeripari termék esetében nem fordul elő a mostanihoz hasonló eset.

Forrás: NAK

Hozzászólás a cikkhez