Aktuális cikkek

Új termelői üveggel jön mézkampány

Kampány indul a magyar mézfogyasztás népszerűsítésére. Az Országos Magyar Méhészeti Egyesület azt szeretné, hogy a mézet a fogyasztók közvetlenül a termelőktől vásárolják meg.

A hazai mézfogyasztás népszerűsítése érdekében három hónapos kampány indul novemberben. Bross Péter, az Országos Magyar Méhészeti Egyesület (OMME) elnöke a Magyar Hírlapnak elmondta: reklám híján van a méz, pedig az Európai Unió egyik legnagyobb méhészeti tagállama vagyunk. A magyar akácméz a világon elismert termék, hungarikum. Ha annyi mézet fogyasztana egy magyar, mint egy német vagy görög, akkor nem lenne szükség mézexportra, de ami még fontosabb, hogy pozitívan változna a hazai társadalom általános egészségi állapota.

Bross hozzáfűzte: a kampányt a tagok finanszírozzák, kidolgozásához a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara adta a segítséget. Az OMME azt szeretné, hogy a mézet a fogyasztók közvetlenül a termelőktől vásárolják meg, és terjedjen el az egyesület által létrehozott, úgynevezett termelői mézesüveg és zárszalag használata. Hangsúlyozta: a termelői üveg szimbolizálja a „mézzel-lélekkel” érzést, azaz olyan termékről van szó, amelyet garantáltan magyar méhész állított elő a legnagyobb elővigyázatossággal, minden szakmai tudását beletéve, lelkét hozzáadva. A zárszalag a fogyasztónak biztonságot nyújt, hiszen ennek használatával a termelő szerződést ír alá, kötelezettséget vállal: mézének minőségét bármikor ellenőrizheti az OMME. Az egyesület uniós és nemzeti forrásból fenntartott támogatási rendszer keretében időnként ellenőrizheti a boltokban, a termelői piacokon található mézeket az unió legelismertebb mézlaborjaiban. A vizsgálati eredményről tájékoztatást kap a termelő.

Az OMME elnöke közölte: jelenleg a világpiacon, ahol a magyar méz hatvan-hetven százalékát értékesítik, mélyponton van a méz ára. A hazai termelők magas minőségű méze drágább, mint a piacot uraló ázsiai termék. Mézexportőrök szerint drága a magyar méz, a méhészek viszont úgy látják: alacsony a méz felvásárlási ára. Bross megjegyezte: nyilván az élet fogja a kérdést eldönteni, hiszen ha a méhészek által kért áron nem sikerül eladni az exportőrnek a mézet, akkor csökkenhet az ár. Ám ennek az ellenkezője is igaz lehet: az olcsó, kétes minőségű, harmadik országokból származó importmézek mellett, ha a piaci szereplőknek szükségük van ismert eredetű, magas minőségű, az unióban termelt mézre, akkor nőhet majd az ár.

Bross Péter utalt arra, hogy egy évvel ezelőtt indult el annak a mintegy 2200 mézmintának az uniós vizsgálata, amelynek a végleges eredményére jelenleg is várnak. Az előzetes vizsgálatok alapján az importmézek 29 százaléka nem természetes méz. Szerinte szomorú, hogy azóta sincs meg a vizsgálat végleges eredménye, és ha igaz az előzetes eredmény, akkor a mai napig naponta száz tonna hamis méz érkezik az unió területére. Bross Péter felháborítónak tartja, hogy ezt mindenki tudja a szakmában, valamennyi illetékes Brüsszelben – de mégsem történik semmi! Az OMME elnöke úgy véli: a bürokrácia csapdájának elszenvedői az uniós mézet fogyasztó állampolgárok.

Forrás: Magyar Hírlap

 

Hozzászólás a cikkhez